من، صفاریان پور، رادیو سیتکام

رادیو سیتکام و اصلا یادم نیست کی معرفی کرد، کجا دیدم، ولی توی سابسکرایب کست باکسم بود. یادمه اول که گوش دادم، شخصیت های اولین اپیزود به نظرم یه جوری بودن، انگاری دارن زور می زنن که آدم بخندون، یه طنز یخ و بی مزه. یاد نشریه سه نقطه افتادم الان، دقیقا شبیه به اونا بود.

بعد توی رختکن بازنده ها، فهمیدم که مهرداد نعیمی نویسنده شه، پس رفتم دوباره سراغش، گوش دادم تا سر دربیارم که اینا چی می گن، تهش که چی؟ همین طور گوش دادم و گوش دادم، می دونستم که اینا می خان یه چیزی بگن، ولی من نمی فهمم که چی می خان بگن! البته اینکه همش داشتم توی ماشین و پشت فرمون گوش می دادم، یا موقع آشپزی .روز جمعه هم، در سرچ نکردن مطالب و دقت کافی نداشتن هم شاید تاثیر داشته!

خلاصه ما فصل اول و با دقت و نافهمی پیش رفتیم و پیش رفتیم تا اول فصل دوم که راهنمای گوش دادن به رادیو سیتکام منتشر شد!

بعله، ما فکر می کردیم که خب پادکست گوش دادن اینه که دکمه ی پلی و می زنی و تا تهش می ری دیگه! اصلا اول همین اپیزود هم که گفتن این راهنمای پادکست سیتکامه! پخی زدیم زیر خنده که مگه پادکست گوش دادن راهنما می خاد!!؟

این پادکست بعله راهنما می خاد، اول از هم این همه تن صداهای مختلف باید معلوم می شد چرا اینقدر ناهماهنگ هستند از نظر نوع ضبط! هر کسی در هر گوشه از جهان! با تعداد زیادی بازیگر، در راستای تولید این محتوا داشتن تلاش می کردن که واقعا ستودنی بود!

دوم اینکه تمام مکالمات و مطالب به ظاهر طنز، حاصل نگاه عمیق فلسفی و روانشناسی نویسنده ها بوده! یعنی هر چی از دهنشون دربیاد نیست! اینا مطالعه داره، کاراکترها شخصیت دارن، و قرار چیزی رو منتقل کنن! قرار نیست مثل هاگیر واگیر، هر و کر، پشت فرمون و خیابون و سرکار، زرت بزنیم زیر خنده غش غش بخندیم! قراره تامل کنیم! و البته اگر قرار بود این مطالب به صورت جدی و بدور از سناریو بیان بشه، احتمالا مطالب کسل کننده برای مخاطب عامی مثل من می شد. پس روشی که برای بیان، انتخاب کردن، بسیار جالب و عالی بود.

بعد از گوش دادن به راهنما، واقعا دیگه نمی تونم مثل قبل به مکالمات کاراکترها گوش کنم، همش دارم دوره می کنم، تامل می کنم ومکث! در این حد که اپیزود چهارم فصل دوم و تا الان که دارم می نویسم، سه بار گوش دادم و به اسپینوزا علاقه مند شدم که برم ببینم چی می گه؟ نظریاتش چیه؟

با اقای صفاریان پور، فعلنی کار داریم، این پادکست هایی که ایشون تولید می کنه یا یه ردی ازشون توش هست، در مجموع داره به یه سمت می ره. اینکه این همه فعالیت، این همه تولید محتوا، این همه تلاش، این همه سمت سو، چقدر تاثیر داشته سوال مهمیه! برای من که یک دگرگونی دومه! در مورد دگرگونی اول حتما می نویسم، اما الان توی یه فضای دیگه ای هستم با این مجموعه پادکست ها.

موضوعات بعدی که باید درموردشون بنویسم:

  1. مرور تاریخی با هاگیر واگیر
  2. مسیرهای کوتاه دل نه انگیز، مسیرهای بلند و تنگ و ترافیکی دل انگیز
  3. اضافه کردن بخش اموزش ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *